Kilka słów o Trakcji Spalinowej
 
SM42
Rok produkcji: 1965 do dziś
Typ: lokomotywa manewrowa Bo-Bo
Maks. prędkość robocza: 90 km/h
Masa: 74 t
Producent: Fablok - Chrzanów
Opis: Lokomotywa spalinowa przeznaczona głównie do celów manewrowych, ale może być wykorzystywana także w lekkich pociągach pasażerskich. Jest jednym z najbardziej powszechnych lokomotyw spalinowych używanych przez PKP. Podobne do nich SP42 mają dodatkowo zainstalowany kocioł ogrzewczy do ogrzewania wagonów.

 
TEM2

Rok produkcji: 1976 - 1988 r.
Typ: ciężka lokomotywa manewrowa Co-Co
Maks. prędkość robocza: 100 km/h
Masa: 116 t
Producent: Briańsk; Ługańsk (ZSRR)
Opis: Lokomotywa ta pochodząca z byłego Związku Radzieckiego na sieci PKP miała oznaczenia SM48 i była wykorzystywana do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Pracowała najczęściej przy granicach byłego ZSRR. Posiadała wymienne wózki, dzięki czemu przystosowana była do pracy zarówno na torach o szerokości 1435 mm jak i 1524 mm. Obecnie największa część tych lokomotyw wykonuje prace związane z transportem piasku oraz węgla i są eksploatowane przez prywatne firmy (m.in. Kopalnia Piasku Szczakowa oraz PTK Holding Zabrze). Kilka sztuk tych maszyn eksploatowana jest także przez PKP Cargo.

 
SM31

Rok produkcji: 1976 - 1985 r.
Typ: lokomotywa manewrowa Co-Co
Maks. prędkość robocza: 80 km/h
Masa: 164 t
Producent: Fablok - Chrzanów
Opis: Jest to ciężka lokomotywa manewrowa, która stanowiła rozwinięcie serii SM42. Z racji swojego przeznaczenia, lokomotywa SM31 posiadała jedną kabinę sterowniczą. Dzięki zastosowaniu wysokoprężnego silnika pochodzącego z lokomotywy SM42 oraz zastosowania wydajnej chłodnicy powietrza doładowującego i zmienionej regulacji parametrów pracy silnika osiąga moc 1188 KM w porównaniu z mocą 800 KM dostępnej w SM42.

 
Ls60

Rok produkcji: 1961 - 1971 r.
Typ: lokomotywa manewrowa B
Maks. prędkość robocza: 11,35 km/h
Masa: 16 t
Producent: Fablok - Chrzanów; Zastal - Zielona Góra
Opis: Jest to lekka lokomotywa manewrowa, która stanowiła rozwinięcie serii Ls40. Była przeznaczona głównie do obsługi bocznic, ponieważ niewielka prędkość maksymalna uniemożliwiała prowadzenie pociągów. Lokomotywa ta o przekładni mechanicznej (skrzynia 4-biegowa) i mocy silnika 60 KM, nie posiadała hamulców na sprężone powietrze. Jedynym systemem hamulcowym jest hamulec zaciągowy. Czynny spalinowóz tej serii znajduje się m.in. w skansenie TOZKiOS Pyskowice.

 
Wróć do Kilka słów o taborze

© gustlik102