Kilka słów o Elektrycznych Zespołach Trakcyjnych
EN57
Rok produkcji: 1962 - 1994 r.
Typ: Elektryczny Zespół Trakcyjny
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu
jezdnego
Maks. prędkość robocza: 110 km/h
Masa: 124 t
Producent: Pafawag - Wrocław
Opis: Jest to jeden z pierwszych
Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, który pełni swoją służbę do dziś. Niektóre jednostki zostały
zmodernizowane i są oznaczane pod symbolem EN57 - 20xx. Wykorzystywany jest do
ruchu lokalnego, jako pociągą osobowy i przyspieszony (2 klasa).
EN71
(zdjęcie: www.pkp.pl )
Rok
produkcji: 1976 r.
Typ: Elektryczny Zespół Trakcyjny
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu
jezdnego
Maks.
prędkość robocza: 110 km/h
Masa: 182 t
Producent: Pafawag - Wrocław
Opis: EN71 bazował na EZT EN57,
zbudowanego przez Pafawag kilka lat wcześniej, z tą różnicą, że w EN71
zastosowano silnik LKf 450 który miał taką samą moc co znajdujący się w EN57 LK 450, ale miał ich dwa razy więcej. Wykorzystywany jest do ruchu lokalnego, jako
pociągą osobowy i tak samo jak EN57, jako przyspieszony (2 klasa).
ED72
(zdjęcie: www.pkp.pl )
Rok
produkcji: 1992 -
1998 r.
Typ: Elektryczny Zespół Trakcyjny
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu
jezdnego
Maks. prędkość
robocza: 110 km/h
Masa: 182 t
Producent: Pafawag - Wrocław
Opis: Jest to czteroczłonowy EZT, który w
odróżnieniu od pozostałych jednostek ma prosty, lekko przechylony przód,
natomiast EN57 i EN71 mają ścianę czołową zaokrągloną oraz jest podzielona trzema szybami. Czteroczłonowy Zespół Trakcyjny jest wykorzystywany do ruchu dalekobieżnego
jako pociągą osobowy i przyspieszony (1 i 2 klasa).
Zmodyfikowany EN57
Przebudowa: od 2006 r.
Typ: zmodyfikowany Elektryczny Zespół
Trakcyjny
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu
jezdnego
Maks.
prędkość robocza: 110 km/h
Wykonawca: PESA S.A. Holding oraz ZNTK Mińsk
Mazowiecki S.A.
Opis: Zmodernizowany EZT niewiele się różni
od poprzedniej wersji. Jego przód został zaokrąglony a stare siedzenia zostały
zastąpione pojedynczymi, które są bardziej wygodne. Skład został
wyposażony w monitoring, dzięki czemu maszynista ma możliwość podglądu sytuacji w pociągu oraz jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Pełni swoją służbę jest jako pociąg osobowy i przyspieszony.