Kilka słów o Elektrowozach
EU07
Rok
produkcji: 1965 - 1974; 1983 - 1992 r.
Typ: elektrowóz Bo-Bo
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu
jezdnego
Maks. prędkość
robocza: 125 km/h
Masa: 83,5 t
Producent: Pafawag - Wrocław; H. Cegielski - Poznań
Opis: Lokomotywa serii EU07 bazowała na
brytyjskiej konstrukcji EU06. W ciągu 10 lat od 1964 r. Pafawag
wyprodukował 240 elektrowozów tej serii. Była przeznaczona do ruchu pasażerskiego.
EP09
Rok
produkcji: 1986 - 1997 r.
Typ: elektrowóz Bo-Bo
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu jezdnego
Maks.
prędkość robocza: 160 km/h
Masa: 83,5 t
Producent: Pafawag - Wrocław
Opis: Powstała w 1985 roku konstrukcja
EP09 prowadzi najszybsze pociągi w Polsce (Intercity, ekspresy). W odróżnieniu od
innych elektrowozów malowane są na kolor żółty i brązowy. Wyjątkiem są
malowania poszczególnych spółek np. PKP Cargo widoczny na zdjęciu.
ET22
Rok
produkcji: 1969 - 1989 r.
Typ: elektrowóz Co-Co
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu jezdnego
Mak.
prędkość robocza: 125 km/h
Masa: 120 t
Producent: Pafawag - Wrocław
Opis: Jest to najliczniejszy typ
elektrowozów używanych przez PKP. Zostały wyprodukowane przez Pafawag w oparciu
o osprzęt Domelu. Zmontowano ponad 1200 pojazdów tego typu. Były przeznaczone
do ruchu towarowego, ale niektóre prowadzą planowe pociągi pasażerskie.
ET41
Rok
produkcji: 1977 - 1983 r.
Typ: elektrowóz Bo-Bo + Bo-Bo
Zasilanie: prąd stały 3000V z przewodu
jezdnego
Maks.
prędkość robocza: 125 km/h
Masa: 167 t
Producent: H. Cegielski - Poznań
Opis: Jest to dwuczłonowy elektrowóz,
który zgodnie z założeniem konstrukcyjnym miał powstać z połączenia dwóch
lokomotyw serii EU07. W dużym stopniu prowadzą ciężkie składy towarowe, głównie z
węglem.