Ciekawostki z historii kolei
 
21.02.1804r., Penydarren, Walia
Konstruktor Richard Trevithick zaprezentował pierwszą lokomotywę napędzaną silnikiem parowym. Maszyna nosiła nazwę Invicta (Niezwyciężona). Parowóz ciągnął wagony w lokalnej hucie po szynach. Datę tę uznaje się za początek kolei na świecie.
 
06.10.1829r., Rainhill, Anglia

Odbył się konkurs parowozów, w celu wyłonienia maszyny do seryjnej produkcji dla linii Livepool - Manchester. Wygrała ,,Rakieta'' George'a i Roberta Stephensonów, od 1830 roku produkowana w ich zakładzie pod nazwą ,,Planet''.
 
14.06.1845r.

Otwarto pierwszą na ziemiach polskich linię kolejową prowadząca z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Stanowiła ona pierwszy odcinek budowanej wtedy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
 
01.04.1898 r., Wąbrzeźno

Uruchomiono pierwszą na terenie kraju, należącą do powiatu, kolej elektryczna o długości 3,28 km. Wagony z własnym napędem zasilane były prądem stałym o mocy 470 V.
 
05.10.1916 r.,

Oddano do użytku liczący 2600 m most na rzece Amur z przęsłami wyprodukowanymi w fabryce ,,K.Rudnicki i S-ka'' z Warszawy. Tym samym ukończono budowę magistrali transsyberyjskiej wiodącej w całości przez terytorium rosyjskie, z Moskwy do Władywostoku. To najdłuższa linia kolejowa świata - liczy 9288 km.
 
20.05.1919 r.,

Związała się Spółka Akcyjna Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce. Zakład zbudowano od podstaw w Chrzanowie. Pięć lat później wyjechały z niego pierwsze lokomotywy dla PKP serii Tr21. Najsłynniejszymi parowozami z Chrzanowa są: opływowy Pm36-1 i jego wersja bez otuliny opływowej - jeżdżąca do dziś ,,Piękna Helena''.
 
01.08.1933 r., Kraków

PKP uruchomiło pierwszy z wagonów motorowych o podwyższonym standardzie, wydzierżawionym początkowo od firmy Austro - Daimler - Puch. Wagon motorowy o nr Sax 90080 znany był w kraju pod potoczną nazwą ,,Lux - torpeda''. Pociągi motorowe jeździły początkowo na trasie z Krakowa do Warszawy, Lwowa i Zakopanego, a w 1939 roku - już na większości magistrali PKP.
 
03.03.1934r.,

Na trasę Kraków-Zakopane wyruszył pierwszy, promocyjny pociąg PKP dla turystów, uruchomiony we współpracy z Towarzystwem Krzewienia Narciarstwa. W składzie pociągu znajdował się m.in. wagon kinowy.
 
15.12.1936r.,

Oddano do eksploatacji dwie pierwsze zelektryfikowane linie kolejowe należące do PKP. Pierwsza linia prowadziła z Warszawy do Otwocka, natomiast druga z Warszawy do Pruszkowa. Przeznaczone były do obsługi ruchu pasażerskiego.
 
01.09.1939r., Szymankowo

Około godziny 3.00 uwięziony zostali maszyniści Wojciechowski i Matuszka podesłanego przez PKP pociągu tranzytowego nr 963. Przebrani w ich mundury Niemcy, którzy chcieli opanować mosty tczewskie, zostali rozpoznani po drodze. Wojsko Polskie o godz. 4.40 wysadziło w powietrze mosty na Wiśle. W odwecie za niepowodzenie akcji hitlerowcy wymordowali pracowników stacji Szymankowo i ich rodziny.
 
12.08.1945r.,

Armia Czerwona przekazała w ręce rządu polskiego zrujnowaną nalotami fabrykę Linke - Hoffmann - Busch, późniejszy Pafawag. Fabryka wyprodukowała dla PKP i na eksport wiele tysięcy wagonów, ale także ponad 1000 sztuk lokomotyw serii ET22 i zespołów trakcyjnych EN57 używanych do dzisiaj.
 
01.10.1964r.,

Uruchomiono pierwszą na świecie kolej dużej prędkości ,,New Tokaido'' łączącą Tokio z Osaką (515 km). Początkowo pociągi osiągały prędkość do 210 km/h, a linią kursowało 10 pociągów na dobę, obecnie kursują nawet co 3 minuty, z prędkością dochodzącą do 300 km/h.
 
10.06.1965 r., Kraków Prokocim

Pracę rozpoczęła lokomotywa EU07 - 001. Zbudowana została w Polsce, na licencji angielskiej lokomotywy serii EU06. Była pierwszą z ponad 2000 pojazdów serii EU/EP07, EP08, ET22 i ET41, stanowiących do dziś podstawę ruchu PKP.
 
27.09.1981 r.

Uruchomiono pierwszą w Europie linię dużych prędkości Paryż - Lyon (426 km) dla pociągów TGV, poruszających się z początkową prędkością do 260 km/h, a obecnie 270 - 300 km/h.
 
29.05.1988r.,

PKP wprowadziły ruch pociągów z prędkością rozkładową 160km/h. Dotyczyło to pociągów Ex ,,Górnik'' i Ex ,,Krakus", które jeździły po Centralnej Magistrali Kolejowej.
 
14.03.1999r., tor doświadczalny Chuo Shinkansen, Japonia

Pociąg MLX-01 osiągnął prędkość 580km/h. Japońska technologia w konstruowaniu pociągów magnetycznych korzysta z doświadczeń lotnictwa: hamulce aerodynamiczne, chowane podwozie i kosmicznych: magnesy ze stopów niobu i tytanu chłodzone są ciekłym helem o temperaturze -269°C.
 
27.05.2006 r., Kraków Łagiewniki

Papież Benedykt XVI poświęcił pociąg WE14-07, wyprodukowany przez Newag Sp. z o.o. Stanowi on wotum polskich kolejarzy za pontyfikat Jana Pawła II. ,,Papieski pociąg" obsługuje ruch turystyczno - pielgrzymkowy na trasie Kraków - Wadowice.
 
© gustlik102